Thursday, August 27, 2015

Haluan yang berubah

Cerpen yang pernah aku karang dulu atas sebab *rahsia* dulu..sayang pula bila aku simpan je ,kan..Baca je lah walau meleret(setelah 5 bulan baru aku rasa memang meleret..haha) ..moga ada pengajaran yang boleh kita kongsikan.. Hak cipta milik aku FAMIERA AYUNI. Penat weh nak karang bila da berzaman tinggalkan alam sekolah.

****

HALUAN YANG BERUBAH

     Jalan dan liku hidup yang ditempuh memang diduga tidak seindah perancangan kita. Justeru,harus mempersiap segala kemungkinan apabila samudera impian harus menongkah arah merubah laluan.

    Ya,haluan sahaja yang berubah,namun InsyaAllah destinasinya adalah tetap satu. Semoga lebih banyak memberi pengertian baharu dalam meneroka dunia yang lebih besar dan penuh ujian ini seiring dengan usia yang semakin menginjak matang.

    Inilah sebuah catatan blog seorang sahabat yang paling aku sayangi. Siapa sangka dalam masa yang singkat semuanya berubah. Cita-cita yang dikejar hampir jauh meninggalkan dirinya. Keluarga di kampung hanya mampu menebar doa buatnya dari jauh  setelah harapan mereka untuk melihat dirinya memegang gelaran doktor perubatan hampir tak kesampaian  akibat masalah kewangan yang melanda tiba-tiba. Allahu,tidak dapat dibayangkan bagaimana jika aku yang ditempatnya. Aku  tahu dirinya terasa lemah dan longlai namun tidak pernah aku nampak dia jatuh tersembam tidak bermaya,tidak pernah aku nampak dia  menangis teresak- esak menyesali apa yang telah berlaku. Memang,siapa tahu apa tersimpan di hatinya melainkan dia sendiri & Dia yang Maha Mengetahui.

    Aku menulis ini terus dari hati sebagai seorang sahabat yang terlalu menyayangi sahabatnya yang aku tahu sangat kuat itu. Air mata tak henti mengalir ketika mata pena laju menulis mencoretkan patah-patah perkataan luahan hati,tapi kesayuan ini tetap tidak sama seperti yang engkau lalui.

    Tak mengapa sahabat,yang terlebih penting bukanlah pada pedihnya musibah,tetapi pada beratnya istighfar. Yang terlebih penting bukanlah pada hadiah bahagia,tetapi pada mewahnya syukur. Yang terlebih penting bukanlah pada lukanya derita,tetapi pada ampuhnya sabar. Yang terlebih penting bukan juga kisah pasrahnya jiwa tetapi pada menggapai apa yang Allah redha kerana pada yang terlebih penting itulah terjemahan akan hakikat sebuah kehambaan kepada sang penciptanya

    Segala yang ada semua sementara,yang kita perlu berani untuk hadapi. Biar dunia itu di dalam genggaman yang dipegang erat namun bisa dilepaskan. Bila sampai masanya,jangan disimpan dalam hati kelak merana diri dan hakikat akhirnya yang kita sebenarnya tidak punya apa-apa.

    Hidup ini adalah proses imbal balas. Sepertinya aku memang tidak sekuat engkau sahabat,namun mengertilah,bila mana aku mendongak pandang ke langit yang luas terbentang ciptaan Ilahi dan menghirup kebesaranNya,dapat aku rasakan kekuatan menyusup ke setiap rongga tubuhku. Benar,mana mungkin aku dan semua yang lain fahami andai bukan kami yang ditempatmu,sahabat. Maafkan aku,sahabat.

    Teringat suatu waktu dahulu aku juga pernah ditimpa ujian & aku merasakan di situ bukan tempatku lagi. Sungguh,aku jatuh sehingga lumpuh seluruh urat saraf walau sebenarnya fizikal masih ampuh,cuma semangat yang telah jauh lari . Entah macam mana fikiran berilham untuk menghayati sebuah lagu yang aku tak pernah ambil pusing pun makna lirik sebelumnya itu. Lagunya seolah mengerti dan tepat mengenai aku dengan situasi begitu,Langkah Tercipta nyanyian sebuah kumpulan nasyid Malaysia yang popular.

Semalam aku kelukaan
Kecewa kehampaan
Mencalar ketabahan
Impian seringku harapkan
Menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian

Allah
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk ku bertahan
Semangat tenggelam lemah daya
Haruskah aku mengelamun
Jiwaku berbisik inilah dugaan

Dan langkahku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
Dan dilontarkannya ujian
Di luar kekuatan setiap diri insan

Allah
Pimpini diriku
Untuk bangkit semula
Meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan
Agar mimpi jadi nyata
PadaMu ku meminta

Dan ku memohon agung kudratMu
Wahai Tuhan yang Satu
Segalanya dariMu

  Menghayati lirik ini membuatkan aku tersentak. Allah,lemahnya aku. Aku lupa pada janji Allah bahawa setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya. Mana mungkin batu mutiara boleh tercipta tanpa adanya tekanan yang tinggi. Mana mungkin manusia yang hebat itu tercipta sebelum dia diuji terlebih dahulu. Alhamdullilah kini telah pun aku rasakan nikmat akan ujian yang pernah melanda dan aku bersyukur kerana dengan ujian itu aku dapat miliki sebuah permata yang aku kira ianya hadiah dari kesulitan yang menjadi penghapus dosa-dosa lalu.

    Buatmu sahabat,jika ini jalan yang ditakdirkan buatmu,teruskan semangat cekalmu. Selagi aku bernyawa,akan aku temani kau dan tak akan pernah membiarkan kau melaluinya keseorangan. Selamanya aku ingin bersahabat dengan kau,hatta hingga ke syurgaNya juga. Aku sayang kau. Aku doakan semoga cita-cita kau akan kembali mendekat. InsyaAllah, tiada apa yang mustahil jika kita teruskan berdoa dan berusaha.

No comments:

Post a Comment