Monday, October 22, 2018

Rindu nenek :'(

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah aku dah berjaya tamatkan degree pertama aku lebih kurang 2 bulan yang lepas. Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah ala kulli hal.

Few days ago, aku officially dah 25 tahun. Bertambah setahun lagi umur yang mematangkan pengalaman, fikiran & kulit aku (baca :kedut). Celebrated that day alone. Nobody at home 😂 kawan2 jauh2, tak pun dah busy kerja, bukan melanguk macam aku. Haha.

Bila sorang2 tu, banyak pula kenangan2 menginggah kat kepala. Aku teringat nenek. Ye nenek Zabedah aku yang dah hampir 7 tahun meninggal. Aku rindu nenek. Aku rindu nenek 😭

Dulu waktu sekolah, setiap kali aku dapat pencapaian yang baik, nenek mesti bagi hadiah duit. Tiap kali exam aku bolot markah, tiap kali tu nenek bagi hadiah. Bukan aku sorang je, tapi adik2 & sepupu2 aku yang sama sekolah & dapat pencapaian yang baik pun nenek bagi hadiah. Memang nenek baik sangat bagi galakan hadiah walaupun parents kiteorang kadang je bagi.

Belum masuk waktu hari raya lagi. Aku sebagai cucu kesayangan nenek, nenek selalu bagi aku duit raya lebih dari yang lain. Haha. Tapi dieorang tak tahu pun. Masa nenek hidup & sihat lagi, hari raya memang best & meriah. Nenek jadi chef utama. Menu hari raya di kampung masa tu memang buat aku kecur air liur, terutamanya sambal tempoyak dari 7 jenis ulam. Ya Rabbiiii, memang aku cari lauk tu je, pedas sampai menangis , sampai berasap telinga, tapi tetap nak tambah lagi. But now the situation totally changed :'(

Kalau nenek hidup lagi, agaknya hadiah apa pulak nenek nak bagi, kan.. Lagi-lagi dah tamat degree, pencapaian yang berbeza dengan exam sekolah dulu. Dan, nenek, Ayu dapat degree kedoktoran! Nenek tak sempat tengok Ayu jadi doktor. Maafkan Ayu tak sempat juga nak rawat nenek & berikan yang terbaik . Ayu ingat lagi masa Ayu jaga nenek sakit dulu, nenek suka sangat Ayu jaga & urut nenek, nenek berharap sangat & nenek doakan Ayu dah besar nanti jadi doktor. Tapi... Nak tengok Ayu dapat tawaran sambung belajar doktor pun nenek tak sempat. Allah.. 😣 Allah lebih sayangkan nenek. Takpe lah, nenek pun dah lama tahan sakit.

Nenek, kita jumpa lagi kat syurga nanti ya. Ampuni nenek Zabedah binti Abdul Ghani, ya Allah. Tempatkan beliau dalam kalangan orang yang beriman. Luaskanlah kuburnya, terrangkanlah kuburnya, berikanlah kesenangan buatnya di alam sana. Begitu juga dengan atuk Johan bin Abdullah. Damailah di sana. Ayu doakan nenek & atuk terus kekal bercinta sampai syurga. I can see how much atuk missed you, nenek..,from the day you died until the day atuk followed you 4 years later.

Ya Allah, ampunilah dosa-dosanya, kasihanilah ia, lindungilah ia dan maafkanlah ia, muliakanlah tempat kembalinya, lapangkan kuburnya, bersihkanlah ia dengan air, salju dan air yang sejuk. Bersihkanlah ia dari segala kesalahan, sebagaimana Engkau telah membersihkan pakaian putih dari kotoran, dan gantilah rumahnya -di dunia- dengan rumah yang lebih baik -di akhirat- serta gantilah keluarganya -di dunia- dengan keluarga yang lebih baik, dan pasangan di dunia dengan yang lebih baik. Masukkanlah ia ke dalam surga-Mu dan lindungilah ia dari siksa kubur atau siksa api neraka. (HR Muslim)

No comments:

Post a Comment